Wednesday, August 31, 2005

Malaysia Merdeka

Malam ini gue mengambil kesempatan merayakan hari kemerdekaan di Malaysia. Jadi pos ini gue jadi kan bahasa, enggak Enggeris. Bagi saya melihat Malaysia hari ini adalah pencapaian yang bagus. Ada berbagai kaum yang boleh bersatu di negara dengan aman. Jadi kita boleh coba berbagai rasa di lidah kita. Masakan masakan yang enak. Bahasa pasar yang bunyi nya unik, hingga ia menjadi bahasa baru di antara kita yang ramai. Semalam atau pagi ini, gua ala di K.L. Mau pegi kerja lo. Banyak punya cilaka, gua ala siap siap mau tengok itu bunga api. Tak dapat tengok, gua ok la. Mana tau itu jalan hah, sini tutup sana tutup. Aiyo gua punya kepala ala pening. Olang sini jalan sana jalan. Haiya, pandu itu keleta susah lo. Takut nanti mati olang. Saya di sini cuba pertuturan orang cina. Sama tak sama saya tak tau la. Cara pertuturan orang india juga berbeza. Tak tau macam mana mau saya tulis di sini. Kalau mau tau cuba di majalah seperti Gila2, Ujang, Apo?. Dulu saya kerap baca majalah ini. Tapi sekarang umur meningkat. Tak jadi la nak baca. Di Jakarta bahasa nya juga berbeza. Omong bahasa Indonesia enak di dengar. Bunyi melodi nya ada. Ada dengan bahasa baku di Malaysia. Maaf kan gue kalo bahasa gue kurang bagus. Dikit dikit bisa la. Karena mau dengan orang Indonesia. oke.. sampai sini saja.. Merdeka!

6 comments:

Selba said...

Wah... Boleh juga nih tulisannya... Kalo ini model bahasa tulisan sehari2 di M'sia, rasanya engga beda terlalu jauh deh dengan penulisan gaya orang indo :)
Sering2 donk nulis seperti ini, menarik banget lho.... hehehe.

PhotoCrazy said...

Telima kasih manyak manyak.. gua cuba cuba saja.. hehehe..

SooHK said...

Selba, photocrazy very good in Bahasa Indonesia... photocrazy, you sure good at it...

PhotoCrazy said...

soohk, thanks.. but not their standard yet.. hehehe..

Anonymous said...

Hi there! I like your blog,,
cya soon,
Pinto

Michael Walkaloosa said...

Congratulations! Keep this blog up. Michael Walkaloosa